Gepost door: Frank de Zanger | maart 3, 2014

Gedicht ‘De Zomer in Mijn Hoofd’ (voordracht op YouTube)

Romans/eBoeken/Luisterboeken van Frank de Zanger zijn te verkrijgen/bestellen bij de boekhandel en bij webwinkels. Meer informatie bij Uitgeverij Tournesol: www.tournesol.nl

* * *

Het gedicht ‘De Zomer in Mijn Hoofdheb ik geschreven op Adiós Nonino, de prachtige compositie van Astor Piazzolla.

Het gedicht begint niet meteen bij het begin van Adiós Nonino. De eerste paar verzen van het stuk worden gebruikt als een introductie. Het is vrij gemakkelijk om uit te vinden waar de tekst van het gedicht begint, want het begint waar men van nature een tekst zou beginnen.

Tekst: © Frank de Zanger op het nummer Adiós Nonino van Ástor Piazzolla, voorjaar 2011, uitgevoerd tijdens ‘Zomerkolder’, Soest, zomer 2011.

DE ZOMER IN MIJN HOOFD

[introductie muziek]

Geef mij een zomer / om in te wentelen
Om bij te komen / van al dat gedoe
Van de crises / van wéér een recessie
Van wéér een ramp / van wéér een aanslag

Arrogante bankiers
Met grijpgrage handen
Politici / met hun mooie verhalen
Maatschappijen / die maar olie blijven pompen

Waarom doen ze dat? / ja, waarom doen ze dat?

Wat uiteindelijk telt is / een blauwe lucht
Een kabbelende beek / een vogel in z’n vlucht
De lach van een kind / iemand die je bemint
Een hoofd zonder veel / verwarrende gedachten

Wat ik wél wil / is een lange zomer
In lengten, lengten, lengten / lengten van dagen
Dan doe ik niet mee / kunnen ze mij niet meer raken
Dan doe ik niet mee / kunnen ze mij niet meer raken

Wat uiteindelijk telt is / een blauwe lucht
Een kabbelende beek / vogel in zijn vlucht
De lach van een kind / blad trillend in de wind
Een hoofd zonder veel / verwarrende gedachten

Van de zotheid, de gulzigheid, van het geweld
Daar kan ik niet  van slapen
Ik wil de zomer in mijn hóófd / in mijn hóófd
Hóófd, hóófd, hóófd, hóófd, hóófd

En het kán anders / het kán anders, het kán anders
Vergeet grijpgrage bankiers / vergeet de intriges
Vergeet de strijd / die maar naar olie leidt
Ik wil de vrijheid / ik wil de zomer

En het kán anders / het kán anders, het kán anders

En het kán anders / het kán anders, het kán allemaal
Ik zie de vrijheid / ik zie de zomer





Alternatieven / krijgen maar weinig kans
Zouteloze TV / een alle daags gegeven
We halen de rampen / de rampen in eigen huis
Wat een zotheid / houden we in onze handen

Wat ik wél wil / is een lange zomer
In lengten, lengten, lengten / lengten van dagen
Dan doe ik niet meer mee / kunnen ze mij niet meer raken
Dan doe ik niet meer mee / kunnen ze mij niet meer raken

En hoe lang houden / we de zomer vast?
Wanneer klopt de gekte / de gekte weer aan?
Opportunisme / sleur en bemoeizucht
Zinderende zotheid / grote kapotheid

We doen gewoon / niet meer mee, niet meer mee
Jij en ik, wij en zij / kiezen alternatieven
Ik wil de vrijheid / ik wil de zomer
Ik wil het allemaal

En het kán anders / het kán anders, het kán allemaal

Frank de Zanger

© Frank de Zanger, 2011

De voordracht van mijn gedicht ‘DE ZOMER IN MIJN HOOFD’ staat op YouTube. ‘DE ZOMER IN MIJN HOOFD’ is geschreven op het schitterende stuk Adiós Nonino van Ástor Piazzolla. Het kon geen professionele opname zijn, maar ik mag hopen dat het gedicht goed overkomt.

 

Geef een reactie

Categorieën

